1960’ların ortasından itibaren unutulmaz filmlere imza atan Kartal Tibet, okullu bir tiyatrocu, usta bir aktördü. 10 yıl süren oyunculuk kariyerinde 120’nin üzerinde filmde rol almış, sonrasında yine unutulmaz yapımların yaratıcısı-yönetmeni olmuştu. Hep yaşayacak.
DEFNE AKMAN
Vietnam savaşı 1965’te giderek şiddetlenirken, kozmonot Alexey Leonov ilk uzay yürüyüşünü gerçekleştirip tüm dünya Beatles’ın “Help!” şarkısıyla yankılanırken, Türkiye’de zalimlere dünyayı dar eden bir kahraman, “Altay’dan Gelen Yiğit Karaoğlan” belirdi. Camoka’ya (Danyal Topatan) haddini bildiren Kartal Tibet, sinemadaki bu ilk rolünde, erkeksi bakışları, uzun boyu ve inandırıcı oyunuyla kısa zamanda sevildi.
Yeşilçam’ın altın çağına imza atmış oyuncu, senarist ve yönetmen Kartal Tibet’i 2 Temmuz 2021’de 83 yaşında kaybettik. Öğretmen bir anne-babanın ilk çocuğu olarak Ankara’da doğan Tibet, aslında mimar olmak istiyordu. Ancak anne-babasının boşanmasının ardından sanatın ruhuna iyi geleceğini düşünerek konservatuvara girdi ve birincilikle mezun oldu. Ardından Ankara Devlet Tiyatrosu’nda Albert Camus’nün Caligula oyununda rol aldı. 1961’de 4 arkadaşıyla birlikte Ankara’nın ilk özel tiyatrosu Meydan Sahnesi’ni kurdu. Başarılı bir tiyatrocu olarak sinemaya adım atmaya ilk başta çok hevesli değildi. Ancak 1963’te evlendiği ve daha sonra iki çocuğu Kanat ve Kumru’nun annesi olan Gündüz Hanım’ın da teşvikiyle, Suat Yalaz’ın senaryosunu okuyarak 1965’te sinemaya atıldı. 10 yıl süren sinema kariyerinde 120’nin üzerinde filmde rol aldı. Önce Karaoğlan serüvenleri, daha sonra Sezgin Burak’ın yarattığı Tarkan karakterinin uyarlamaları, ardından halk tarafından çok sevilen melodramlarda oynadı. Bunlar arasında “Küçük Hanımefendi” (1970), “Son Hıçkırık” (1972) gibi Ertem Eğilmez filmleri, Metin Erksan’ın “Dağlar Kızı Reyhan”ı (1969), Atıf Yılmaz’ın “Ateş Parçası” (1971) gibi yapımlar vardı.
Seks filmleri furyasıyla sinemaya kısa bir ara verdikten sonra Ertem Eğilmez’le Arzu Film’de çalışmaya başladı. Burada ilk kez 1976’da “Tosun Paşa” filmiyle yönetmenliğe adım attı. Arzu Film’in hüzünle neşenin içiçe geçtiği, halkın zevkle izleyebileceği sinema anlayışı onunkiyle örtüşüyordu. Aralarında Aziz Nesin uyarlaması “Gol Kralı” ve “Zübük”ün de bulunduğu birçok film yönetti.
Her zaman iş yapan filmlerin oyuncusu, yaratıcısı ve yönetmeni oldu. Ancak yeni şeyler denemekten de hiç çekinmedi. Kemal Sunal’la birlikte Almanya’ya gidip zor şartlarda film çekmesi ya da Anadolu’nun farklı kentlerinde oyunlar yönetmesi, bitmez tükenmez sanat sevdasını gösteren birkaç örnek sadece. Televizyonda ise milyonlar tarafından sevgiyle hatırlanan “Süper Baba” ve “Bizim Aile” gibi dizileri yönetti.
Kartal Tibet insanlara ulaşmayı her şeyden daha çok önemsedi. Sanatçının Zincirlikuyu Camii’ndeki cenazesi çok kalabalıktı. Yeşilçam emekçileri ve hayranları onu son yolculuğunda yalnız bırakmadı. Sinemaseverlerin kalplerinde, yetiştirip ekrana ve sinemaya kazandırdığı oyuncuların sahnelerinde her zaman yaşamaya devam edecek.